Portfolio

De definitie van het portfolio op KC de Pionier is dat het gaat om een verzameling werk van de leerling. De leerling stelt zelf het portfolio samen en de ontwikkeling/groei wordt hierin bijgehouden. De school schept een kader via map, huisstijl en tabbladen. De leerkracht verzorgt de begeleiding.

Elke portfolio heeft dezelfde uitgangspunten en huisstijl, de inhoud verschilt per kind, jaargroep en/of leerkracht.

Visie

Een leerling op de KC Pionier ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Wij vinden het belangrijk dat het kind (mede) eigenaar is van zijn of haar leerproces en (mede) eigenaar is van de terugkoppeling hiervan naar zijn of haar ouders en omgeving. Door het vastleggen van gedrag, processen, producten, ontwikkelingsmomenten, krijgen kinderen en volwassenen een goed beeld van de ontwikkelingsstappen. Dit proces is nog in ontwikkeling en wordt ieder schooljaar geëvalueerd.

Inhoud

Het portfolio op KC de Pionier is ontwikkelingsgericht, ván en vóór de leerlingen. We stimuleren kinderen om samen te reflecteren en eigen ervaringen en meningen te noteren. Het komt dus voor dat ieder portfolio verschilt in hoeveelheid en inhoud. Het portfolio is dagelijks toegankelijk voor de leerlingen en staat zichtbaar in de klas. Voor het portfolio maken leerlingen (met of zonder hulp) een selectie van wat er bewaard moet worden en beargumenteren in een gesprek met de leerkracht hun keuze. Dit werk wordt voorzien van een datum, eigen commentaar en reflectie op het proces en het resultaat van de inspanningen. Zelf ervaren en terugkijken op je groei werkt gunstig door en zorgt voor het stimuleren van een positief zelfbeeld.

Presenteren

Het kind bepaalt wanneer het portfolio mee naar huis gaat. Vanaf groep 2 gaat het portfolio minimaal 1 x per jaar (verplicht) mee naar huis. Het portfolio bevat op dat moment de persoonlijke aanvulling van de leerkracht.

Papier en digitaal

Wij vinden digitale geletterdheid belangrijk en werken hierom met iPads. Daarnaast hechten wij waarde aan leren en schrijven op papier. Zo bieden wij de kinderen ook motorische ondersteuning bij het verwerken van de leerstof.

Vreedzame school

De vreedzame school leert kinderen over hoe je op een positieve en vreedzame manier omgaat met elkaar. De school als democratische oefenplaats staat centraal in het programma.

Werken rondom thema's

Wij werken met schoolbrede thema's, waarin verschillende vakken zijn geïntegreerd. Twee keer per jaar houden wij een presentatie met de hele school, waarbij iedereen van harte welkom is.

Hier komt de titel hier de subtitel

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Phasellus nec justo luctus, elementum sapien in, scelerisque nisi. Sed ultricies tortor quis ligula tincidunt, vel elementum lorem fermentum. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. Integer a eros erat. Vivamus a arcu massa. Cras ut accumsan erat.
knoptekst