Portfolio
De
definitie van het portfolio op KC de Pionier is dat het gaat om een verzameling
werk van de leerling. De leerling stelt zelf het portfolio samen en de
ontwikkeling/groei wordt hierin bijgehouden. De school schept een kader via
map, huisstijl en tabbladen. De leerkracht verzorgt de begeleiding.
Elke
portfolio heeft dezelfde uitgangspunten en huisstijl, de inhoud verschilt per
kind, jaargroep en/of leerkracht.
Onze uitgangspunten
Visie
Een leerling op de KC Pionier ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Wij
vinden het belangrijk om de ontwikkeling en resultaten van onze leerlingen in
kaart te brengen en met ons handelen in de klas en leerstof aanbod aan te
kunnen sluiten op de behoeften van het kind. Wij vinden het belangrijk dat het
kind (mede) eigenaar is van zijn of haar leerproces en (mede) eigenaar is van
de terugkoppeling hiervan naar zijn of haar ouders en omgeving.
Om het kind
zoveel mogelijk eigenaar te laten zijn is het wenselijk om het kind zijn/haar
ontwikkeling aan ouders te laten zien en te vertellen en de mogelijkheid te
geven aanwezig te laten zijn bij gesprekken met zijn/haar ouders. De leerling
heeft gedurende zijn/haar schoolloopbaan de mogelijkheid om in een portfolio
doelgericht werk te verzamelen om zichtbaar te maken hoe deze ontwikkeling
verloopt voor zichzelf, zijn/haar ouders en de omgeving. Door het vastleggen
van gedrag, processen, producten, ontwikkelingsmomenten, krijgen kinderen en
volwassenen een goed beeld van de ontwikkelingsstappen.
Kenmerkend voor het
werken met portfolio’s is om vanaf jonge leeftijd kinderen te stimuleren om
eigen werk te laten zien, samen te reflecteren en eigen ervaringen en meningen
te noteren. Het portfolio op KC de Pionier is ontwikkelingsgericht, ván en vóór
de leerlingen. Wij vinden het belangrijk dat de leerling (steeds meer)
verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces en de bewijsvoering hiervan
draagt. Hij/zij leert zijn eigen sterke en zwakke kanten en leert vaardigheden
analyseren.
Leerlingen hebben zelf invloed op het vullen van het portfolio, kan
toelichtingen geven over eigen werkstukken en kan deze presenteren aan andere
kinderen of ouders. De leerling kan leerdoelen formuleren en het eigen
leerproces monitoren. Het komt dus voor dat iedere portfolio verschilt in
hoeveelheid en inhoud. Het portfolio is dagelijks toegankelijk voor de
leerlingen en staat zichtbaar in de klas. Voor het portfolio maken leerlingen
(met of zonder hulp) een selectie van wat er bewaard moet worden en
beargumenteren in een gesprek met de leerkracht hun keuze. Dit werk wordt voorzien
van een datum, eigen commentaar en reflectie op het proces en het resultaat van
de inspanningen.
Het biedt de leerlingen en ouders mogelijkheden om met een
breed en samenhangend beeld naar de ontwikkeling van hun kinderen te kijken.
Het biedt kleuters kansen om (groeps)werk te presenteren en uitleg te geven.
Zelf ervaren en terugkijken op je groei werkt gunstig door en zorgt voor het
stimuleren van een positief zelfbeeld.
Communicatie ouders
Het kind
bepaalt wanneer het portfolio mee naar huis gaat. Vanaf groep 2 gaat het
portfolio minimaal 1 x per jaar (verplicht) mee naar huis. Het portfolio bevat
op dat moment de persoonlijke aanvulling van de leerkracht. De datum is
opgenomen in de jaarplanning (mei). Groep 2 leerlingen nemen het portfolio iets
later mee, ter afsluiting van de kleuterperiode. Wil het kind tussentijds het
portfolio mee, dan kan dat altijd.